Logo

PARTNER VAŠEHO ZDRAVÍJsme součástí skupiny AGEL, největšího soukromého poskytovatele zdravotní péče ve střední Evropě.

Rychlý kontakt

+420 582 315 111
+420 582 359 169
+420 582 359 170

O nás

Rozsvícené srdce v prostějovské nemocnici jako symbol konce pandemie. Jsem hrdý na naše zaměstnance, říká MUDr. Jiří Ševčík, předseda představenstva AGEL Středomoravské nemocniční

8.3.2022

Tento týden jsou to přesně dva roky, kdy Nemocnice AGEL Prostějov přijala prvního pacienta s onemocněním covid-19. Od té doby se zdravotníci napříč nemocnicemi v Prostějově, Přerově a Šternberku starali až do dnešního dne o více než 4 000 covid+ nemocných. Před pár dny vzbudilo právě v prostějovské nemocnici, i v jejím okolí, velký rozruch rozsvícené gigantické srdce na jedné z nemocničních budov. Nejen o něm se v bilančním rozhovoru rozpovídal MUDr. Jiří Ševčík, předseda představenstva AGEL Středomoravské nemocniční.

Pane řediteli, v předchozích dnech se na budově prostějovské nemocnice objevilo rozsvícené srdce. Můžete vysvětlit, co mělo evokovat?

Chtěli jsme tímto gestem vyjádřit velké poděkování zaměstnancům všech našich nemocnic v Prostějově, Přerově a Šternberku, a také všem ostatním, kteří nám pomohli zvládnout pandemii koronaviru. Srdce jsme zvolili, protože jej vnímáme jako symbol, který v nás evokuje lásku, odvahu, statečnost, bojovnost a sebeobětování. To jsou všechny vlastnosti, které se u našich zaměstnanců v průběhu pandemie projevily. Rádi bychom, kdyby se toto srdce stalo symbolem konce pandemie v podobě, kterou jsme znali za poslední dva roky.

Ve středu 9. března to budou přesně dva roky, kdy Nemocnice AGEL Prostějov přijala prvního pacienta s koronavirem. Jak vzpomínáte na toto období?

Samotný začátek pandemie v roce 2020 byl spíše ve znamení neznámého, obav a nedostatku informací. Naši zdravotníci teprve získávali potřebné informace o onemocnění a nastavovali správný hygienicko-epidemiologický režim péče o tyto pacienty. Naše diagnostické a terapeutické možnosti včetně možnosti očkování byly velmi omezené.

Jaká fáze pandemie byla pro nemocnice SMN vůbec nejnáročnější?

Za nejnáročnější období během pandemie považujeme podzim roku 2020 a 2021. Na podzim 2020 jsme měli nejvyšší počet nemocných, i vysokou nemocnost personálu. Pro pacienty bylo k dispozici méně specifických léků na covid a nedostupnost očkování znamenala i mnohem vyšší nemocnost našich zdravotníků. Odlišná situace byla na podzim roku 2021, kdy se šířila mutace viru delta, která svým průběhem a vysokou infekčností znamenala obrovskou zátěž pro nemocnice a personál. Více se kladl důraz na testování a očkování obyvatel, což si vyžadovalo další alokaci zdravotnického personálu často i mimo areál nemocnic. Pro naše pacienty jsme měli mnohem více specifické léčby. V obou podzimních vlnách se nemocnice blížily naplnění svých kapacit, a to zejména v oblasti poskytování intenzivní péče. Velkou roli zde hrál krizový štáb nemocnic Olomouckého kraje a vzájemná koordinace mezi jednotlivými zdravotnickými zařízeními, zdravotnickou záchrannou službou, hygienickými stanicemi, hasičským záchranným sborem a dalšími institucemi, které se podílely na zvládnutí této situace. Navíc naše nemocnice nabídly volná lůžka i pacientům mimo Olomoucký kraj, vypomohli jsme převážně Zlínskému a Moravskoslezskému kraji.

Jak hodnotíte přístup zaměstnanců během pandemie a existuje vůbec nějaké pracoviště nemocnice, které pandemie nezasáhla?

S odstupem času hodnotíme zvládnutí celé situace a přístup zaměstnanců za vysoce profesionální a navíc nás pandemie naučila mnohem více vzájemně spolupracovat, pochopit se, brát nemocnici jako jeden celek a jeden tým. Neznám nikoho, koho by se covid nedotkl v běžném životě, a tak tomu bylo i v našich nemocnicích. Ať se jednalo o zdravotníky zapojené přímo do péče o pacienty s onemocněním covid, nebo o zaměstnance, kteří museli vypomáhat na jiných pracovištích. Prakticky každý zaměstnanec musel s covidem měnit organizaci práce, komunikaci s pacienty, rozsah poskytované péče a řešit výpadky personálu.

Co konkrétně bylo podle vás pro personál vůbec nejtěžší?

Myslím si, že nejtěžší rozhodně bylo skloubit pracovní život s rodinným. Došlo k uzavření škol, jídelen z mnoha kolegů najednou nebyli „jen“ mámy a tátové, ale také učitelé, kuchaři nebo pečovatelé. Do všech těchto povinností museli odolávat přetrvávajícímu stresu spojenému s pandemií. Navíc, mnozí zdravotníci se ve větší míře setkali s problematikou péče o umírajícího člověka, než byli zvyklí ze svých domovských pracovišť. Toto vysoké pracovní nasazení vedlo k navýšení objemu přesčasové práce a zvýšené únavě zdravotnických týmů. Někteří naši kolegové dokonce osobně měli život ohrožující průběh onemocnění covid-19.

Přineslo náročné období i pozitivní stránky?

Ano, v souvislosti s pandemií jsme se setkávali i se snahou nemocnicím pomoci, čehož si nesmírně vážíme. Přicházeli k nám do nemocnic různí dárci, pomáhali dobrovolníci, vojáci, ale i zaměstnanci z jiných nemocnic, kteří se podíleli na očkování, testování a péči o pacienty. Byla posílena mezioborová spolupráce a v mnoha aspektech došlo k odbornému růstu zaměstnanců.

Lze předpokládat, že budou tyto pandemie v následujících letech pravidelné a pacienti budou končit v nemocnicích?

Dosavadní zkušenosti naznačují, že by se koronavirové onemocnění mohlo objevovat v sezonních vlnách i nadále. Otázkou zůstává, do jaké míry. Bude hodně záležet na tom, jak se další mutace koronaviru promítne do nakažlivosti a vážnosti klinického průběhu.

Vrátíme se na samý začátek rozhovoru, kde jste vysvětlil, proč se rozsvítilo v prostějovské nemocnici z velké dálky viditelné srdce. Kdo stál za tímto nápadem?

Nápad a celá realizace vznikla spojením zaměstnanců naší nemocnice a skupiny AGEL.

Jak probíhaly přípravy na efektní poděkování? Určitě byla zapotřebí velká spolupráce.

Od samotného nápadu po realizaci uběhlo pár týdnů. Do rozsvícení byli zapojeni zaměstnanci z marketingu, správy nemocnice, sekretariátu, řidiči sanitek, pak také předseda výboru Společenství vlastníků jednotek domu, ze kterého se fotilo, a samozřejmě nemohl chybět fotograf, kterým byl Radek Kukla.

Pane řediteli, co byste na závěr vzkázal všem zaměstnancům AGEL Středomoravské nemocniční?

Jsou situace, které prověří charakter jednotlivců a kvalitu týmů. Mohu říct, že jsem hrdý na naše nemocnice a velmi si vážím práce každého zaměstnance.

Pandemie koronaviru v AGEL Středomoravské nemocniční v číslech:

Počet celkem hospitalizovaných s covid-19: přes 4000

Průměrná doba hospitalizace jednoho pacienta: 13 dnů

Počet naočkovaných osob v SMN: přes 98 000

Počet PCR testů: více než 142 00

zpět na novinky

Kontakt pro média

e-mail: press@agel.cz

Kontakt neslouží k objednávání pacientů na vyšetření, očkování a výdeji výsledků vyšetření

Kontakty na veškeré společnosti skupiny AGEL najdete v sekci Společnosti skupiny AGEL

Online formuláře: